corat-coret

hidup ini lebih bermakna bila ada kenangan

yAng ngIkut dI BlaKanGku

Selongkar sendiri ye

Selasa, 14 Jun 2011

baby hatch

haluuu...selamat petang,,,..

aku baru abis kelas tadi pukul 2pm,makn solat..then trs rehat2 sambil baca metro..selak punya selak terjmpa cerita pasal baby hatch,..pe dia benda alah 2???mula2 aku konfius jugak,sbb first time dengar..

baby hatch 2 tempat perlindungan bayi sementara,ada satu ruang khas yang disediakan untuk orang2 yang xsanggup nk jaga bayi sendiri..bunyinya macam buang bayi kan~...ada isu sebenarnya pasal sistem yg baru diwujudkan ni.antaranya isu peningkatan pembuangan bayi.dengan adanya baby hatch,org2 buta hati ni akan mengambil kesempatan untuk tinggalkan bayi kt tempat khas 2..itu bagi orang2 yg tahu pesal informasi ni,tp pada yg xtau lg,kemungkinan besar anak yg bakal lahir 2 kene buang merata2..buang dalam tong sampah,hayun kat sungai,tinggalkan kat tangga masjid dan tempat2 lain..

jadi untuk elakkan berlakunya masalah terjumpa bayi yang dah x bernyawa ni,maka wujud la sistem baby hatch ni....pendapat aku la kan,ada banyak pro dan kontra penggunaan sistem baby hatch ni..nak kata aku menyokong,xda la pulak..sebab kalau difikirkan logik akal,x kesian ke kita pada bayi2 yang x berdosa 2 mati sia2?yang berdosa 2 ibu bapa dia..bayi x bersalah,,jadi  dari dibiarkan bayi 2 kene gigit dengan semut2,dihurung lalat, ada kebaikannya juga bayi 2 disediakan tempat khas sebelum pihak bertanggungjawap datang mengambilnya.

ok,itu yang bagusnya sistem  baby hatch.yang x bagusnya pulak,remaja akan mengambil mudah bila adanya sistem ni.dah tahu kerajaan sediakan ruang khas untuk bayi luar nikah,so ape lg yg ada dalam fikiran dorg???senang je..tinggalkan jelah!abis cerita..x payah runsing2 lg nak buang kat mana.2 fikiran remaja yang singkat akal..

walau bagaimana pn kita kena berpandangan jauh..kena cari  lagi alternatif lain untuk selamatkan bayi yg x berdosa.mungkin masa hadapan nanti akan ada alternatif yang lebih berkesan?.. pe pendapat anda???

2 ulasan:

  1. ha.. itulah pasal. nanti si remaja-remaja pendek akal ni,
    makin galak la buang anak, sebab dah ada satu tempat khas diorang boleh letak.

    haih~ memacam dunia sekarang kan?

    BalasPadam
  2. tu la psl. ape la. diorg x solve mslh tp tmbh mslh nt. bek la sape2 yg buang ank tu hukum buno.....,.

    BalasPadam